Valószínűleg minden olvasó számára létezik legalább egy olyan karakter, akinek már csak a puszta említésétől kinyílik a bicska a zsebében. Mai „becses” toplistánkban a legidegesítőbb könyves karakterek kapják a főszerepet.
Olykor előfordul, hogy egy-egy szereplő olyannyira idegesítővé válik, hogy már szinte elolvasni sincs kedvünk a könyvet miatta, és különösen dühítő tud lenni, ha ez a bizonyos karakter kvázi főszereplővé lép elő, és így lehetőségünk sincs figyelmen kívül hagyni irritáló ténykedéseit. Jöjjenek hát most ők, a legidegesítőbb, legirritálóbb könyves karakterek, akiknek legszívesebben átugranánk az összes jelenetét. Listába szedtük néhányukat, bár a névsor valószínűleg meg fogja osztani olvasóinkat.
Bella Swan – Alkonyat
Isabella Swan Stephenie Meyer világhírű Alkonyat-könyvsorozatának női főszereplője, aki szerelmes lesz egy csillogó vámpírfiúba, Edwardba, majd később ő is vámpír lesz, és születik egy félig ember, félig vámpír gyereke. Ezzel még nem is volna nagy baj, Bella azonban a lehető legrosszabb példakép a tinédzserlányok számára, és nem, nem azért, mert semmi különleges nincs benne. A probléma azzal van, hogy a mi Bellánk a boldogságot csak és kizárólag a párkapcsolathoz köti, Edwardon kívül semmi, de tényleg semmi nem érdekli, sőt egyedül tulajdonképpen túlélni sem képes – szó szerint értve, ugyanis ha nincs vámpírfiú, már kb. a 20. oldalon kinyiffan.

Edward Rochester – Jane Eyre
Charlotte Brontë kultikus regényének férfi főszereplője hiába is próbál romantikus hősnek tűnni, csak a hülye nem látja, hogy egy birtokló, manipulatív személy, aki a maszkulin csáberő álarca mögé bújva láncolja magához szegény főhősnőnket. Edward Rochester nem válogat a módszereket között: manipulál, irányít, kegyetlenkedik, sőt az erőszaktól sem riad vissza, hogy a nála jóval fiatalabb, 19 éves nevelőnő, Jane Eyre végül az övé legyen. Ettől még az otthonában bolyongó elmebajos felesége sem rettentheti el, akit jobb híján a padláson(!) rejt el.

Lydia Bennet – Büszkeség és balítélet
Jane Austen életművének legismertebb és sok kritikus szerint a legjelentősebb darabja a Bennet család és öt lányuk életét mutatja be, főszerepben az okos és éles nyelvű Elizabeth-tel, akit akár korai feministának is mondhatnánk: a Büszkeség és balítélet főhősnője saját döntéseket hoz, nem hódol be senkinek, és nem a környezet, hanem a saját elvárásai szerint éli az életét. Ezzel szemben a legfiatalabb Bennet-lány, Lydia egy végtelenül irritáló figura, aki elszökik az ellenszenves Mr. Wickhamel, és botrányt okoz, amely végül azzal oldódik fel, hogy a férfi feleségül veszi őt fizetett esküvő fejében.

Hamlet – Hamlet, dán királyfi
Ha létezik olyan karakter a szépirodalomban, akitől ökölbe szorul mindenünk (még azok a szerveink is, amelyek egyébként nem is tudnak ökölbe szorulni), akkor az nem lehet más, csak a teszetosza, döntésképtelen dán királyfi, Hamlet. Habár az európai drámatörténet egyik legjelentősebb művéről van szó, nehéz figyelmen kívül hagyni, hogy a történet főszereplője a dráma nagy részét tétovázással tölti, nem pedig cselekvéssel, ezzel a csúcsra járatva az idegeinken való táncolást. Persze több spekuláció is létezik arra, miért várt annyit Claudius megölésével, ám ez mit sem változtat azon, hogy Shakespeare karaktere (akit egyébként Amleth viking herceg ihletett) folyamatos vívódásával az őrületbe kergeti az olvasót.

Daisy Buchanan – A Nagy Gatsby
Az abszolút toplistás, minden idők egyik legidegesítőbb könyves figurája Daisy Buchanan F. Scott Fitzgerald A Nagy Gatsby című művéből. A gazdag, elkényeztetett fruska két férfi között őrlődik, döntésképtelensége nem ismer határokat, mindamellett pedig egy önző, felszínes és végtelenül unalmas személyiség, akinek jellemgyengesége szegény érte harcoló Gatsby végzetét is előrevetíti. Daisy a meghódítandó eszményi nőt képviseli a regényben, bár hogy miért küzd érte a két férfi, az fel nem fogható.

[sc name=”facebook” ][/sc]