A Skoda 100 és 110: A csehszlovák autógyártás ikonikus darabjai.
A Skoda 100 és 110 modellek a csehszlovák AZNP autógyár által készített hátsó motoros, hátsókerék-hajtású kompakt autók két változata voltak, amelyeket 1969 és 1977 között gyártottak Mladá Boleslavban. Ezek az autók a Skoda 1000 MB és a Skoda 1100 MB modelleket váltották le, és a cég történetében meghatározó szerepet töltöttek be: a sorozat gyártási darabszáma meghaladta az egymilliót, ami először fordult elő a Skoda történetében. Összesen 1 079 798 darab készült belőlük.
A modellek technikai adatai
A Skoda 100 és a Skoda 110 motorjai 1,0 és 1,1 literesek voltak. A Skoda 100 a kisebb, 1,0 literes motort kapta, míg a Skoda 110 a nagyobb, 1,1 literes változattal készült. Az autók egyszerű felépítésük és elérhetőségük miatt népszerűek voltak, és a csehszlovák középosztály egyik kedvelt modelljeivé váltak.
A sorozatból számos különleges modell is született:
Skoda 110 R: Ez a sportos kupé 1970 és 1980 között készült, és stílusában a korabeli Porschékra emlékeztetett, bár azoknál jóval alacsonyabb árral és teljesítménnyel.
Skoda 120 S: Egy sportos változat, amelyet elsősorban versenycélokra terveztek. Ebből mindössze 100 darabot gyártottak 1971 és 1974 között.
Skoda 130 RS: A Skoda történetének egyik legikonikusabb sportautója, amelyet 1977 és 1982 között gyártottak, összesen 65 példányban. Ez a modell rali- és versenyautóként vált híressé.
Örökség
A Skoda 100 és 110 modellek az egyszerűségükkel és megbízhatóságukkal váltak a csehszlovák autógyártás szimbólumaivá. Bár technikailag nem számítottak kiemelkedőnek, az elsőként egymillió fölötti darabszámban gyártott Skoda modellekként fontos szerepet töltöttek be a cég történetében. Az autókra ma is sokan nosztalgiával tekintenek, és gyűjtők körében keresett veteránmodellek.