Itt a legfrissebb IT Fitneszteszt jelentés. Azt vizsgálták, hogy mennyire áll közel a diákokhoz az informatika.
A visegrádi országok és Ukrajna diákjai körében tavaly lezajlott IT Fitneszteszt eredményei immár egy részletes magyar nyelvű zárójelentésben is elérhetők. Az online digitális készségfelmérésben közel 184 ezer diák vett részt 2024 áprilisa és októbere között, és az eredmények szerint a diákok digitális készségei javuló tendenciát mutatnak. Ugyanakkor továbbra is jelentős kihívást jelentenek a magasabb kognitív készségeket, algoritmikus gondolkodást igénylő feladatok.
Hogyan teljesítettek a magyar diákok?
A magyar általános iskolások a második legjobb eredményt érték el 50,33%-os átlagos sikerességi aránnyal, míg a középiskolások 34,60%-os eredménnyel az öt részt vevő ország közül a negyedik helyen végeztek. A legjobb teljesítményt mindkét korcsoportban a szlovák diákok nyújtották.
Az eredményekből kitűnik, hogy a magyar általános iskolások az internet és biztonság témakörökben erősek, míg a középiskolások esetében komoly hiányosságok mutatkoznak a komplex, logikai gondolkodást igénylő feladatokban, valamint az irodai programok használatában.
Milyen területeken teljesítettek a legjobban és legrosszabbul a diákok?
A 2024-es IT Fitnesztesztben a diákok a legjobb eredményt az internet kategóriában érték el, ezt követték a biztonsági és számítógépes rendszerhasználati feladatok. Az irodai eszközök alkalmazása viszont továbbra is gyenge pont, különösen a szövegszerkesztés és a táblázatkezelés területén.
A felmérés egyik újdonsága volt a mesterségesintelligencia-eszközök használatának vizsgálata, amelyből kiderült, hogy a középiskolások ismerik ezeket az eszközöket és intuitív módon használják őket, de az oktatásban való hatékony alkalmazásuk terén még van mit fejleszteni.
A digitális készségek és a munkaerőpiac kapcsolata
A munkáltatók által elvárt digitális készségek terén továbbra is jelentős a lemaradás. Az irodai programok mellett az adatmentési és biztonsági riasztások megértése is problémát jelent sok diáknak.
Tajthy Krisztina, az IVSZ – Digitális Vállalkozások Szövetségének főtitkára így kommentálta az eredményeket:
„A digitális írástudás kulcsfontosságú a jövő munkaerőpiacán. Nem elég az eszközök használatának ismerete, a kritikus gondolkodás és az információk helyes értelmezése is nélkülözhetetlen. Célunk, hogy a fiatalok olyan tudással lépjenek ki az iskolapadból, amely biztosítja számukra a jövőbeli érvényesülést és hozzájárul az ország digitális fejlődéséhez.”
Összegzés
Az IT Fitneszteszt 2024 eredményei azt mutatják, hogy a visegrádi országok és Ukrajna diákjai egyre jobban boldogulnak a digitális világban, de a komplex gondolkodást és problémamegoldást igénylő területeken még fejlődniük kell. Magyarországon az általános iskolások jobban teljesítettek, mint a középiskolások, ami arra utal, hogy a középfokú oktatásban nagyobb hangsúlyt kell fektetni a gyakorlati digitális készségek fejlesztésére.