Fél évszázaddal a Cápa után ismét ott vagyunk, hogy a filmgyártás fellegvára ismét a nyárra koncentrál.

Ötven évvel ezelőtt, 1975 júniusában a „Cápa” (Jaws) megérkezett a mozikba, alaposan ráijesztett a közönségre, és átírta a filmtörténelmet.
Ez a thriller lett az első igazi nyári kasszasiker, és olyan mintát teremtett, amelyet a hollywoodi stúdiók a mai napig követnek. A filmet erőteljes marketingkampány kísérte, ami olyan izgalmat keltett körülötte, hogy igazi kihagyhatatlan eseménnyé vált. A ‘Cápa’ óriási siker lett, amely nemcsak a 26 éves Steven Spielberg karrierjét indította el, hanem a filmek ütemezését is átalakította.
„A ’Cápa’ előtt nem létezett igazán jól körülhatárolt nyári moziszezon” – mondta Paul Dergarabedian, a Comscore vezető filmes elemzője.
„Bármikor kijöhettek nagy filmek, de nem volt olyan szezon, ami valóban megragadta volna azt, amit a fiatalok csinálni akartak nyáron – vagyis moziba járni. Ez tényleg mindent megváltoztatott.” A „Star Wars” is hasonló utat járt be 1977 nyarán, az amerikai Emlékezés Napja hétvégéjén debütált. Spielberg első „Indiana Jones” filmje 1981 júniusában jelent meg. Ma már Hollywood május elejétől szeptember elejéig, a Labor Day-ig ütemezi be legambiciózusabb filmjeit.
Ez az időszak az Egyesült Államok és Kanada éves mozis bevételének körülbelül 40%-át adja. 2024-ben ez a szezon 3,7 milliárd dolláros jegybevételt hozott az ottani mozikban. „A nyár az, amit a mozis szakma a legjobban vár” – mondta Doreen Sayegh, a New Jersey állambeli Cranford Theater ötvásznas mozijának tulajdonosa. „Ilyenkor jönnek ki a legmenőbb filmek, a legnagyobb blockbusterek, és mivel a gyerekek is szüneten vannak, sok család látogatja a mozikat.”

Hollywood idén nyáron a visszapattanásban reménykedik. Az Egyesült Államok és Kanada jegyeladásai jelenleg 11%-kal elmaradnak a tavalyi év azonos időszakától, és még mindig nem érik el a járvány előtti szintet. A moziknak emellett komoly versenytársaik vannak az otthoni streamingszolgáltatók, mint például a Netflix.
A nyári nagyágyúk
Ezen a héten a filmstúdiók Las Vegasban, a mozitulajdonosok éves CinemaCon találkozóján mutatták be a nyárra szánt nagy dobásaikat. Jerry Bruckheimer producer emlékeztette a közönséget: a „Top Gun: Maverick” 2022-ben 1,5 milliárd dollárt hozott világszerte. „Azért vagyunk itt, hogy elmondjuk: készen állunk megismételni a sikert” – mondta Bruckheimer a Warner Bros új filmjéről, az „F1”-ről, amelyben Brad Pitt egy Forma–1-es pilótát alakít. „Úgy gondoljuk, ez lesz a nyár filmes eseménye.” Az „F1” júniusi premierje az egyik kevés, eredeti ötletű, nagy költségvetésű film egy olyan mezőnyben, ahol a folytatások, újraindítások és franchise-ok dominálnak.
A Walt Disney új Marvel Studiója bemutatta a „Thunderbolts” előzetesét, ami egy szokatlan szuperhőscsapatról szóló film Florence Pugh, David Harbour és Julia Louis-Dreyfus főszereplésével. Ez a film nyitja meg a nyári szezont májusban, amit júliusban követ a „The Fantastic Four: First Steps.” A Warner Bros új „Superman” filmje is bemutatásra kerül, James Gunn (A galaxis őrzői) rendezésében. David Corenswet először ölti magára a híres vörös köpenyt, a stúdió új próbálkozása részeként a DC-filmek újraélesztésére. A Comcast Universal Pictures stúdiója egy új dinoszauruszos filmet reklámoz, a „Jurassic World: Rebirth”-öt, Scarlett Johansson és Jonathan Bailey főszereplésével.
Tom Cruise is visszatér a „Mission: Impossible – The Final Reckoning” című filmmel, ami az akciófranchise utolsó része lehet számára.