Annyi pénzt bukik a Nissan, mint eddig soha

A Nissan a 2024-es pénzügyi évre olyan veszteséggel számol, ami rekord a cég történetében.

nissan
Kép: Motor1

A Nissan csütörtökön bejelentette, hogy a 2024. március 31-én zárult pénzügyi évre várhatóan 700–750 milliárd jen (körülbelül 4,9–5,3 milliárd dollár) nettó veszteséget fog kimutatni. Az autógyártó ezt a hatalmas, rekordméretű veszteséget „a folyamatban lévő átalakítási tervének és egyéb tényezőknek” tulajdonította.

A Nissan az elmúlt 12 hónapban komoly akadályokkal szembesült, és lehet, hogy nem maradt sok ideje a helyzet rendezésére. Az előző vezérigazgató átalakítási terve nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A kudarc csúcspontja a Hondával tervezett összeolvadás meghiúsulása volt februárban, amely után Makoto Uchidát Ivan Espinosa váltotta a vezérigazgatói poszton. Van rá esély, hogy az új vezető nyereséges irányba fordítja a vállalatot, ami jelenleg elavult modellpalettával dolgozik, miközben komoly versenyben áll a kínai gyártókkal. Ennek következtében elbocsátásokra és a gyártókapacitás csökkentésére is sor került.

nissan
Kép: Motor1

„Óvatos lépésként felülvizsgáltuk az egész éves kilátásainkat, amely tükrözi a teljesítményünk és a gyártási eszközeink értékének alapos áttekintését” – mondta Espinosa a pénzügyi kilátások módosítását bejelentő nyilatkozatában. A vállalat szerint a veszteségből több mint 500 milliárd jen (3,5 milliárd dollár) Észak-Amerikában, Európában, Latin-Amerikában és Japánban bekövetkezett értékcsökkenésekből adódik. A cég 85 milliárd jenes (597 millió dollár) üzemi nyereséget és 12,6 billió jenes (88,5 milliárd dollár) árbevételt vár – ezt a versenykörnyezet változásaival és az értékesítési teljesítmény romlásával magyarázzák.

Az Egyesült Államokban a Nissan eladásai 2024-ben valójában 5,4 százalékkal nőttek 2023-hoz képest. Ugyanakkor arra kellett kérnie a kereskedőit, hogy veszteséggel értékesítsék az autókat, ami meredek visszaesést okozott a kereskedők nyereségességében. A vállalat tavaly szeptemberben a készletek túltelítettsége miatt még a Rogue modell gyártását is csökkentette, és most a márka legkelendőbb modellje olcsóbb lesz 2025-re.

A Nissan jól hangzó dolgokat mond a rajongók izgalmának fenntartására, de kevés márka tud csupán a fanatikusokra támaszkodni. Még ha Espinosa a Z modellel is jár dolgozni, a gyártónak frissebb modellpalettára van szüksége ahhoz, hogy versenyképes maradjon. A legolcsóbb modellek, például a Versa eladásai robbanásszerűen növekednek az árak emelkedése és az amerikai kormány autóipari vámintézkedései miatt. Ez lehet az egyik kevés pozitívum a Nissan számára jelenleg.

Ha tetszett a cikk, további hírekért, érdekességekért kövess minket a Facebookon!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Ezeket olvastad már?