Élelmiszerválságra készül a TikTok

Vége van annak, hogy a TikTok kajás tartalmaiban mindenki wagyu marhát grillezett, miután méregdrága séfkésekkel felszeletelte azt. Kényszerből ugyan, de jönnek az olcsó receptek.

tiktok
Kép: Eater

A TikTok főzéses tartalmai – amit szokás FoodTok-nak is nevezni – eddig inkább az áloméletet tükrözték, de ez már a múlté. Donald Trump elnökké választása után szigorú vámokat vezetett be, ami miatt a piac visszaesett, és megjelent a fenyegetés, hogy az árak elszállnak. A FoodTok mostanra alkalmazkodott ehhez az aggasztó gazdasági valósághoz. Úgy tűnik, mindenki olcsó – sőt, kifejezetten recesszióra szabott – recepteket és trükköket oszt meg. A wagyu kiment a divatból, most az számít, hogyan lehet egy zacskó rizsből a lehető legtöbbet kihozni.

Mivel úgy érezte, sokan küzdenek, Kiki Rough úgy döntött, elindít egy sorozatot „recessziós főzés” címmel. Ebben olyan ételek szerepelnek, amelyek nem feltétlenül gourmet szintűek, de olcsók és laktatóak. Rough nem volt klasszikus értelemben vett ételkészítő tartalomgyártó, inkább olyan valaki, aki nehéz időszakokat élt át, és megtanult főzni, hogy túlélje. Mindössze néhány hónap alatt a „Recession Cooking Series” névre keresztelt sorozatával 60 ezerről 250 ezerre növelte követői számát. A sorozatot bemutató videója 4 millió megtekintést ért el.

Ha körbenézünk, sok más tartalomkészítőt is láthatunk, akik szintén költséghatékony ételekre álltak át. Justine Doiron például egy teljes sorozatot szentelt annak, hogyan lehet kiüríteni a kamrát és abból olcsó, pazarlásmentes ételeket készíteni. A zielzebub nevű alkotó a „régi szegény tanítja az új szegényt” stílusban ad tippeket olcsó ételekhez. Ezek a tartalmak az elmúlt néhány hónapban indultak, és elég népszerűek. Néhány esetben teljes irányváltásról van szó: például zielzebub korábban egyáltalán nem posztolt ételről, de a „régi szegény” trükkjei olyan sikeresek lettek, hogy most már szinte csak erről szólnak a tartalmai. Egyes TikTok videói több mint egymillió megtekintést hoztak. Valószínű, hogy mások is hasonló utat követnek majd.

tiktok
Kép: Better Homes and Gardens

A számok alátámasztják a trendet: a TikTok adatai szerint a #budgetmeals (költséghatékony ételek) hashtag alatt március 16. és április 15. között bő 64 ezer poszt született, ami 20 százalékos növekedést jelent. A 28 éves Rough, aki a chicagói agglomerációban él, januárban elvesztette munkáját, és ezután kezdett recessziós ételekről posztolni. Jelenleg három állást vállal, és ezek után, sokszor késő este készíti el és veszi fel a receptvideókat. Reméli, hogy egy nap ezekből a TikTok tartalmakból elég bevétele lesz, hogy visszavehessen a tempóból, de egyelőre az online közönség reakciói tartják benne a lelket.

„Van egy követőm – Isten áldja meg –, akinek az édesanyja nagyon idős, és ő gondoskodik róla” – mesélte Rough. „És valamiért mindig pont olyat főzök, amit az anyukája kíván – ez annyira jó érzés.” Ez meg is ragadja a költséghatékony főzés fellendülésének lényegét. A tartalomgyártók olyan videókat akarnak készíteni, amelyek visszhangot keltenek. És ha az olcsó ételek népszerűek online, akkor egyre többen állnak át erre a stílusra. Ez már szinte egy újabb online gazdasági mutatóvá vált. De sokan nem a trend kedvéért osztanak meg olcsó recepteket – hanem mert megvan hozzá a tudásuk, és szeretnék továbbadni. Vagy mert látják, hogy az embereket egyre jobban aggasztják az anyagiak, és segíteni akarnak.

Ha tetszett a cikk, további hírekért, érdekességekért kövess minket a Facebookon!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Ezeket olvastad már?