Az Amazonnál úgy tűnik, a jövő inkább a robotoké, mint az embereké.

A New York Times megszerzett belső dokumentumai szerint az Amazon komolyan készül arra, hogy több mint félmillió emberi munkát gépekkel váltson ki. A cél nem kisebb, mint hogy hosszú távon a működésének háromnegyede automatizált legyen. A vállalat jelenleg az Egyesült Államok második legnagyobb munkaadója, világszerte mintegy másfél millió dolgozóval. A pandémia alatt még tovább nőtt, ahogy az emberek online vásárlásra váltottak. Most viszont a hangsúly már nem a bővülésen van, hanem a hatékonyságon. Kevesebb emberrel, több robottal szeretnék elérni, hogy 2033-ra kétszer annyi terméket értékesítsenek, mint most.
A legtöbb Amazon-dolgozó hatalmas raktárakban dolgozik, ahol termékeket csomagolnak és szállításra készítenek elő. Egy új, Louisianában épült, Shreveport nevű központban azonban már ezernyi robot végzi a munka nagy részét, így negyedével kevesebb emberre van szükség. A tervek szerint 2026-ra a robotok bevetésével feleannyi alkalmazott is elég lesz, és a modellt 2027 végéig mintegy negyven másik létesítményben is lemásolják.

A Times szerint a vállalat már most kommunikációs stratégiát dolgoz ki arra, hogyan tompítsa a kevesebb munkahely hírének hatását. A belső megbeszéléseken olyan ötletek is előkerültek, hogy a „robot” és „automatizálás” szavakat inkább „fejlett technológia” és „kobot” kifejezésekre cserélnék, utóbbi a „collaborative robot”, vagyis emberrel együtt dolgozó gép rövidítése. A cég emellett azt is szeretné hangsúlyozni, hogy új, technikai jellegű pozíciók is létrejönnek, bár ezekhez több képzés és kevesebb fizikai munkaerő kell majd.
A vállalatvezetés, Andy Jassy vezérigazgató irányításával, mostanra a növekedés helyett a hatékonyságra koncentrál. Ahogy egy Wall Street-i elemző fogalmazott, az Amazon évekig a bővülésbe fektetett, de az utóbbi három évben a „kevesebből többet” elv vált irányadóvá. A cég már most is több mint egymillió robotot használ, és a folyamatnak komoly társadalmi következményei lehetnek. A Times rámutatott, hogy a raktári dolgozók között a feketék aránya háromszorosa az amerikai átlagnak, így az automatizálás őket érintheti leginkább.

Az Amazon hivatalos válaszában igyekezett eloszlatni az aggodalmakat. A szóvivő szerint a kiszivárgott dokumentumok nem tükrözik pontosan a vállalat stratégiáját, csupán egyetlen csapat nézőpontját. Hangsúlyozta, hogy az Amazon az elmúlt évtizedben több munkahelyet teremtett az Egyesült Államokban, mint bármely más cég, és jelenleg is aktívan toboroz, például a karácsonyi szezonra 250 ezer új dolgozót.
A robotizáció ugyanakkor egy másik szempontból is előnyös lehet a cég részvényesei számára, ugyanis: a gépek nem lépnek szakszervezetbe. A viszonya a szervezett munkavállalói mozgalmakkal régóta feszült, és nemrég New Yorkban 150 szakszervezeti sofőrtől vált meg, állítólag azért, mert részt vettek egy munkabeszüntetésben. Az Amazon ezt tagadta, és azt állította, hogy nem elbocsátásról volt szó, csupán a velük dolgozó alvállalkozó szerződését nem hosszabbították meg. Ha a tervek megvalósulnak, az Amazon jövőjében sokkal több csillogó fém és sokkal kevesebb emberi kéz dolgozik majd a futószalagok mellett. A kérdés csak az, ki marad, és ki lesz, aki ezeket a gépeket felügyeli.



