A Daihatsu Midget X koncepció a legkisebb elektromos teherautó, amit mostanában láttunk.

A Daihatsu a Toyota nagyobb standjának részeként mutatta be legújabb koncepcióját a 2025-ös Japan Mobility Show-n. A bemutatott modellek mindegyike a jövő mobilitásáról szól, de az egyik legszórakoztatóbb és legnosztalgikusabb darab kétségkívül a Midget X. Egy teljesen elektromos kisautó, amely új életet lehel a márka egyik klasszikus nevébe.
A Midget eredetileg 1957-ben született, apró, háromkerekű haszonjárműként. A boltosok és kiszállítók kedvence volt, mert a japán városok szűk utcáin is elfért, és motorosként fürgén szlalomozott a forgalomban. A modell 1996-ban tért vissza Midget II néven, retro külsővel és igazi „bármit megoldunk” mentalitással. A gyártása 2001-ben leállt, de a Daihatsu úgy tűnik, még nem akarta elengedni ezt a kedves kis legendát.
Egy apró klasszikus újratöltve
Az új Midget X teljesen elektromos hajtással született újjá, és továbbra is a mini haszonjármű kategóriát képviseli. A gyártó úgy jellemzi, mint „egy bicikli, csak egy kicsit több annál”. Vagyis pont akkora jármű, amivel bárki elindíthat valami újat, legyen az családalapítás, kisvállalkozás, hobbi vagy egyszerűen csak játék az életben.
A külső dizájn tiszteleg az eredeti Midget előtt. Kerek LED fényszórók, helikopter-szerű szélvédő, félig fedett kerekek beépített lámpákkal, sőt az oldalsó panelen akkumulátor-töltöttség jelző is helyet kapott. A hátsó rész „hátizsák” stílusú tárolóként működik, de könnyen átalakítható nyitott platóvá vagy nagyobb dobozos raktérré, attól függően, hogy városi futárkodásról vagy kisvállalkozásról van szó.

Belül a Midget X középre helyezett vezetőülést kapott, kétoldalt pedig kisgyerekeknek való utasüléseket. A tervezők játékos részletekkel is feldobták az utasteret, például egy apró rekesszel a vezető mellett, amit el lehet látni keksszel, meg több, szinte játékautós megoldással. A hátsó ajtók különleges, forgó kilincses szerkezetet kaptak, ugyanilyen mechanika nyitja a csomagtartót is. A Daihatsu egyelőre nem közölt műszaki adatokat, csak annyit, hogy a Midget X „kis mérete miatt bármilyen életstílushoz illik”, és célja, hogy „mindenkinek örömet szerezzen”.
A staféta továbbadva
A Midget X a Daihatsu történetének új fejezetét jelenti, és a márka legmeghatározóbb modelljeinek örökségét viszi tovább. Az eredeti háromkerekű Midgetet, a negyedik generációs Hijetet, az első Charade-ot, a sportos Mira TR-XX-et, a Copen roadstert, a második generációs Tanto kisautót és a Nibako mobilboltos szolgáltatást, amely mozgó üzletté alakította a kisfurgonokat.

Jelenleg a Daihatsu Midget X még csak tanulmányautó, de nem lenne meglepő, ha idővel sorozatgyártásba kerülne, akár Japánon kívül is. A Toyota elnöke, Koji Sato, a bemutatón „a jövő Midgetjének” nevezte a koncepciót, és így méltatta a projektet: „Kisautót tervezni hihetetlenül nehéz. Ezt autógyártóként őszintén mondhatom. De a Daihatsu sosem hátrál meg az ilyen kihívások elől. Most is, mint régen, figyel az emberekre, segíteni akar annak, aki bajban van, és azon töri a fejét, hogyan használhatná legjobban a tudását a kicsi, de okos dolgok megalkotására. Így született meg a Midget X.”



