A Golf II friss töréstesztje bitangul rácáfol arra a sokat pufogtatott közhelyre, hogy a „régi autókban még bezzeg volt anyag”.

Kevés autós közhely hangzik el olyan gyakran, mint az, hogy „a régi kocsikban még volt anyag”. A DEKRA odacsapott egy második generációs Golf II-t úgy, ahogy a mai autókat szokás. Nos, fogalmazzunk úgy, hogy nem sok maradt belőle. A veterán autó gyakorlatilag összeomlott a vezető körül. A szakértők szerint a sofőr túlélési esélyei minimálisak lettek volna. De lássuk, hogyan is néz ki mindez a valóságban:
A régi autók, ahogyan a Golf II-nél is, vastag lemezei valóban strapabíróak voltak, de az energiát nem tudták elnyelni. A balesetkor keletkező hatalmas erő így közvetlenül az utastérre és a benne ülőkre hatott. Ezzel szemben a mai autók „gyűrődőzónákkal” készülnek. A karosszéria szándékosan deformálódik, hogy elnyelje az ütközés energiáját, és megvédje az utasteret. Nem véletlen, hogy a mai autókban jóval több a műanyag és a könnyűfém, ezek ugyanis nem gyengeséget jelentenek, hanem a tervezett biztonság részei.
A technológia is életet ment
A különbség nemcsak a karosszéria szilárdságában rejlik. A modern autókban alapfelszereltség a több légzsák, az övfeszítő, a gyalogosvédelem, vagy épp a vezetéstámogató rendszerek. Ezek együttesen azt jelentik, hogy egy mai autó balesete szinte összehasonlíthatatlanul nagyobb eséllyel végződik sérülés nélkül, mint bármely régi modellé.
A nosztalgia veszélyes illúzió
Érthető, hogy sokak szívét megmelengeti a régi autók masszív jelenléte, az ajtó csattanása vagy a fém illata. De amikor biztonságról van szó, a „régen minden jobb volt” egyszerűen nem igaz. A DEKRA tesztje is egyértelműen mutatja, ma egy kompakt családi autó is olyan védelmet nyújt, amiről a korábbi generációk sofőrjei nem is álmodhattak. A régi autókban – mint ez a Golf II, valóban volt anyag, csak épp élet nem maradt volna utánuk.



