Az uccsó Focus ST újabb bizonyíték arra, hogy Európában lassan semmivé válik a vérmes ferdehátúak korszaka.

Tudtuk, hogy eljön ez a nap, de ettől még fájdalmas a búcsú. A Ford végleg leállította a Focus ST gyártását, így az utolsó példány szeptember 26-án gördült le a németországi Saarlouis üzem futószalagjáról. A hagyományos Focus még készül egy ideig, de novemberben annak is vége lesz. Bár olyat is hallani, hogy lesz még Focus, csak nem a jelenleg ismert formájában.
A rendelésfelvételt hónapokkal ezelőtt lezárták, így a modell sorsa már előre megpecsételődött. A búcsú alig pár évvel követi a kisebb Fiesta ST megszűnését, amelynél a Ford szintén teljesen elhagyta a típust a kínálatból. 2024-ben Jim Farley vezérigazgató azzal védte a döntést, hogy bár sok vásárló szerette ezeket a modelleket, a cég valójában nem keresett rajtuk pénzt.
Az elmúlt évek leépítései – a Fiesta 2023-as, a Mondeo 2022-es kivezetése – komoly árat követeltek Európában. A Ford piaci részesedése a kontinensen mára mindössze 3,3 százalék, fölötte van a Hyundai és a Kia is, amelyek egyaránt 4 százalékon állnak. Az ACEA adatai szerint idén január és augusztus között 260 342 Ford talált gazdára, miközben a Volkswagen közel három és félszer ennyit adott el. A Skoda önmagában majdnem kétszer annyit, ami jól mutatja, mennyire visszaszorult a Ford.
A Focus ST eltűnése arra is rávilágít, mennyire zsugorodik az európai hot hatch szegmens. Nemrég az új környezetvédelmi előírások miatt búcsúzott a Honda Civic Type R, a Hyundai i20 N és i30 N pedig már rég nincsenek, a Peugeot 308 GTi meg csak emlék. Persze azért még maradt választék: a VW-nél a Polo GTI és a Golf GTI/R, a Cupránál a Leon, az Audinál az S3 és az RS3 Sportback. És ott van a BMW M135i, a Mercedes-AMG A35/A45, valamint a Toyota GR Yaris is. Jövőre pedig akár a GR Corolla is érkezhet, hiszen Nagy-Britanniában kezdik gyártani.
De a kép hosszú távon borús, mivel a közelgő Euro 7-es norma és a 2035-ös belső égésű autókra vonatkozó tiltás miatt a benzines hot hatch-ek jövője egyre bizonytalanabb. A gyártók elektromos alternatívákat próbálnak kínálni, mint az Abarth 500e, a VW ID.3 GTX vagy a Peugeot e-208 GTi, de a vérbő ferdehátúak aranykora egyértelműen a múlté.
Ami Saarlouis üzemét illeti, 2032 végéig még nyitva marad, és bár az autógyártás leáll, ezer munkahely megmarad. Hogy milyen új modellek érkeznek, azt a Ford egyelőre nem részletezte, de a jelek szerint inkább SUV-ok, például egy új, Focus-méretű típus, ami a Puma és a Kuga mellé csatlakozik majd. Mi azonban továbbra is reménykedünk abban, hogy a Ford Európában egyszer még visszahoz igazi autókat is. Addig is, emeljünk poharunk a Focus ST-re, és magára a Focusra.



