Imádni fogjuk a következő Mazda MX-5-öt is

A következő MX-5 olyan értékeket fog hordozni, hogy a hagyományos megoldások kedvelőinek fülig ér majd a szája.

mx-5
Kép: Motor1

Nem kérdés, hogy a Mazda MX-5 autótörténelmi alkotás. Hiába a kilencvenes évek autója, formája szinte semmit nem öregedett, és számtalan olyan tulajdonsága van, ami miatt a mai napig szerethető. Szinte hihetetlen, de a negyedik generációja is már közel egy évtizede velünk van. Talán nem véletlen, hogy a típus rajongói nem is feltétlen szeretnének egy újabbat, mert manapság minden generációváltás azzal jár, hogy nő a súly és nincs manuális váltó. Nos, a következő MX-5 esetében ezektől nem feltétlen kell tartani.

A formatervezési részleg vezetője, Masashi Nakayama a Road & Track magazinnak elmondta, hogy céljuk a következő MX-5 tömegének további csökkentése. Ideális esetben a Mazda szeretné a menetkész tömeget 1.000 kilogramm alatt tartani. Összehasonlításképp, a jelenlegi generáció legkönnyebb változata, a Japánban kapható 990S különkiadás 990 kg-ot nyom. Igaz, ez a kisebb, 1.5 literes motorral van szerelve, amit az USA-ban például nem forgalmaznak.  Nakayama szerint a jármű továbbra is kisautó marad, kevesebb mint 4 méteres hosszával. Ez nagyjából megegyezik a jelenlegi ND modell dimenziójával, ami 3,91 méter.

mx-5
Kép: Motor1

Ryuichi Umeshita, a Mazda műszaki igazgatója elárulta, hogy a következő MX-5 ismét kihagyja a turbófeltöltést. A szívómotor teljesen új fejlesztés lesz az ND-ben használt 1.5 és 2.0 Skyactiv-G motorokhoz képest. A nemrégiben „ideális belső égésű motorként” jellemzett Skyactiv-Z egy négyhengeres, 2.5 literes erőforrás lesz. Részletekbe nem bocsátkozott, de Umeshita azt mondta: „a teljesítmény nagyon jó lesz, és az üzemanyag-fogyasztás is kiváló.”

A jelenlegi generáció legfeljebb 181 lóerőt tud, bár Japánban nemrég megjelent egy 197 lóerős 12R változat is. A műszaki igazgató szerint, ha a hengerűrtartalmat megtartották volna 2.0 literen, és áttértek volna a „lambda one” égési módszerre, az teljesítménycsökkenéssel járt volna. Ezért fejlesztették a Skyactiv-Z-t 2.5 literes motorként. A lambda (λ) az üzemanyag-levegő keverési arányt jelöli: ha λ = 1, akkor az égés során az üzemanyag és a levegő tökéletes arányban van jelen. Ez optimalizálja a hatékonyságot, csökkenti a kibocsátást és javítja a fogyasztást.

mx-5
Kép: Motor1

Mivel a Mazda jól ismeri az autó rajongóit, az új benzinmotor kézi váltóval lesz párosítva. Jó hír, hogy a kuplungpedál marad, különösen most, amikor egyre több a kötelező vezetéstámogató rendszer, amelyek többnyire automata váltóval működnek együtt. A tisztán elektromos változat egyelőre csak tanulmány szintjén létezik, és a Mazda elismeri, hogy az nehezebb lenne, mint a benzines változat. De ki is akarna elektromos Miatát?

Az még nem világos, hogy valamilyen hibridizálás szerepel-e a következő generáció tervei között. Mivel a Mazda ígérete szerint az autó kis méretű és könnyű marad, valószínű, hogy nem bonyolítják túl a dolgot. Egy enyhe hibrid rendszer lehetőségként szóba jöhet, mert annak súlya minimális. Egy teljes vagy plug-in hibrid viszont valószínűleg túl nehéz lenne a célként kitűzött tömeghez.

mx-5
Kép: Motor1

Bármit is tervez a Mazda a következő MX-5-höz, reméljük, hogy a 2,5 literes motor eljut majd Európába is. Jelenleg az ND-t csak az 1,5 literes változatban árulják ott, miután a 2,0-s verziót a szigorúbb kibocsátási szabályok miatt kivonták. Feltételezve, hogy a következő generáció 48 voltos technológiát kap, nő az esélye, hogy ez a sportos roadster visszatérhessen az EU-ba, így ezt nevezhetjük szükséges rossznak is.

Mikor jön az új MX-5? Valószínűleg még nem mostanában. Az ND3 2024 óta van piacon, így még néhány évig biztos velünk marad. A Mazda várhatóan 2027 végén dobja piacra az első Skyactiv-Z motorral szerelt autót, a hibrid CX5-öt. Ez az új négyhengeres motor az európai Euro 7 szabályozás, valamint az észak-amerikai LEV IV és Tier 4 emissziós normák betartása érdekében készül.

Ha tetszett a cikk, további hírekért, érdekességekért kövess minket a Facebookon!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Ezeket olvastad már?