Olyan dolog derült ki az elektromos autók akkumulátorairól, ami eddig is tudható volt

Több mint 10 000 elektromos autó hosszú távú elemzése után kijelenthető, az akkuk élettartama simán túlszárnyalja az amerikai autók átlagos 14 éves élettartamát.

elektromos
Kép: Edmunds

Elég sokszor lehet hallani, hogy „ne vegyél elektromos autót, mert pár éven belül kuka az akkumulátor!”. Van-e ebben igazság, vagy inkább azok vetik a keresztet a legjobban az EV-témák kapcsán, akik valójában nem túl járatosak ezen szegmensben? Nos, egy friss kutatás szerint az elektromos autók nagyfeszültségű akkumulátorai nemcsak bírják a strapát, hanem akár 20 évig is kitartanak, és még akkor sem adják fel teljesen a harcot. Ez nem holmi tech-optimista jóslat, hanem a Geotab nevű, járműtelemetriával foglalkozó brit cég komoly adatokon alapuló megállapítása.

„Ide orvosi papír nem kell, a tények magukért beszélnek!”

Az adatok szerint az EV akkumulátorok évi átlagosan mindössze 1,8% kapacitáscsökkenést szenvednek el. Ez azt jelenti, hogy 20 év elteltével is marad a hatótáv körülbelül 64%-a, ami még bőven elég lehet a napi közlekedéshez.

És hogy mennyire ritkák a tényleges akkumulátorhibák? Egy másik tanulmány szerint a 2010 után gyártott elektromos autók akkumulátorhibáinak aránya kevesebb mint 0,5%, vagyis statisztikailag szinte elhanyagolható.

Mi rontja és mi hosszabbítja meg az akku életét?

A legtöbb degradáció az első években történik, utána lelassul a folyamat. A meleg éghajlat gyorsíthatja a kapacitáscsökkenést, árnyékban parkolni tehát nem csak a beltér durva felforrósodása ellen hasznos. A gyorstöltés (DC fast charging) valamivel gyorsabb elhasználódást okoz, mint a lassabb (Level 1/2) töltés. Az ideális töltöttségi szint 20% és 80% között van, főleg nikkel-mangán-kobalt (NMC) és nikkel-kobalt-mangán (NCM) akkuk esetén. A lítium-vas-foszfát (LFP) akkuk lazábban kezelik a 100%-os töltést, de a folyamatos maxolás itt is visszaüthet hosszú távon.

elektromos autó töltés
Fotó: Schneider Electric

Ahogy a benzines autók üzemanyagpumpája vagy hűtőcsövei is elöregszenek, ha évekig állnak, úgy az EV akkuk is veszítenek kapacitásukból akkor is, ha keveset használják őket. De ez természetes része minden technológiának – a kulcs az, hogy az elektromos autók esetében ez a kopás lassú és jól kezelhető.

Összegzés

Az elektromos autók akkumulátorai már nem csak jövőállóak, hanem megbízhatóbbak, mint amit sokan gondolnak. A megfelelő használattal simán túlélhetnek egy teljes autógenerációt, és mindezt anélkül, hogy félidőben újra kellene cserélni őket. Úgy tűnik, az EV-ellenes félelmek egyik legnagyobb bástyája végleg megroggyant.

Ezen egyébként nem lehet meglepődni, hiszen jellemzően a tömeggyártás elején megjelent típusok elektromos modelljei azok, amelyek eleve keveset is mentek el egy töltéssel, illetve a degradáció is kellemetlenebbül érintette őket. Mostanra az EV-technológia eléggé beérett, tehát ha az átlag 14 éves EV-k is ilyen jól szerepelnek, akkor a mostaniaknak biztosan nem kell majd szégyenkezniük.

Ha tetszett a cikk, további hírekért, érdekességekért kövess minket a Facebookon!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Ezeket olvastad már?