365 lóerős és forgódugattyús lesz a Mazda fenegyereke

Ha eddig volt esetleg bármilyen félelmünk, hogy a Miata eltűnik, immár megnyugodhatunk. A Mazda ugyanis nem az MX-5 helyett, hanem felette dob piacra egy sportautót.

mazda
Kép: Motor1

Közel két évvel ezelőtt a Mazda lenyűgözte a világot az Iconic SP nevű tanulmányautójával a Japan Mobility Show-n. A kupé áramvonalas formaterve azonnal elvarázsolta a rajongókat, de a kezdeti ámulat után felmerült a kérdés: ez lesz a következő Miata? Jogos feltételezés volt, tekintve hogy a Mazda viszonylag kis autógyártó, és lehet, hogy nem engedhet meg magának két sportautót egyszerre. A vállalat még azt is felvetette, hogy lecsökkenthetné az Iconic SP méretét, hogy beleférjen az MX-5-ös mérettartományába.

Szerencsére azonban az Iconic SP nem az ötödik generációs Miata előfutára. Ryuichi Umeshita, a Mazda műszaki igazgatója a Motor Trend-nek elmondta, hogy a forgódugattyús sportautó külön modell lesz, és a népszerű roadster fölé lesz pozicionálva. Azt is hozzátette, hogy „az Iconic SP jó utódja lehet az RX-7-nek”, bár az RX-7 név visszatérését nem erősítette meg. Ugyanakkor kizárta, hogy az autó a Cosmo nevet viselné – annak ellenére, hogy ez utóbbi volt a Mazda első Wankel-motoros autója az 1960-as évek közepén.

Mekkora is az Iconic SP?

  • Hossz: 4180 mm

  • Szélesség: 1850 mm

  • Magasság: 1150 mm

  • Tengelytáv: 2590 mm

Ez azt jelenti, hogy 265 mm-rel hosszabb és 120 mm-rel szélesebb, mint a jelenlegi (ND generációs) Miata, miközben 85 mm-rel alacsonyabb is. Bár a tengelytávja 280 mm-rel hosszabb, mégis csak kétüléses, legalábbis a koncepcióautó. A tanulmányautó viszonylag könnyű is volt: 1450 kg, szemben a Miata RF manuális váltós változatával, amely 330 kg-mal könnyebb.

Mi hajtja?

A tanulmányautó 365 lóerős elektromos motorral rendelkezik, melyet egy kétrotoros belső égésű motor táplál generátorként, újratöltve az akkumulátort. A Mazda megerősítette, hogy az Egyesült Államok számára is tervezik a kétrotoros hajtásláncot, ami jóval erősebb lesz, mint az MX-30 egyrotoros hatótávnövelője. Mivel az MX-30 nem felelt meg az amerikai előírásoknak, az új technológia már ennek megfelelően kerül kialakításra.

mazda
Kép: Motor1

Érdekesség, hogy a Mazda olyan változaton is dolgozik, amelyben a forgódugattyús motor közvetlenül hajtja a kerekeket, ilyesmi utoljára 2012-ben volt, az RX-8 Spirit R nevű, kizárólag Japánban kapható búcsúmodelljénél. Bár teljesen elektromos változat technikailag lehetséges lenne, a Mazda szerint ilyet nem terveznek, ami nem meglepő.

Megelőzheti a következő Miatát?

A forgódugattyús sportautó akár a következő Miata előtt is megjelenhet. A Mazda globális formatervezési vezetője, Masashi Nakayama elmondta a Motor Trend-nek, hogy a jelenlegi MX-5 még néhány évig forgalomban marad. Ha pedig megérkezik az utód, átvesz néhány stíluselemet az Iconic SP-től.

A hajtáslánc valószínűleg a frissen bejelentett Skyactiv-Z motort használja majd, és a hatfokozatú kézi váltó, a hátsókerék-meghajtás és a kis tömeg továbbra is megmaradnak. A Mazda még nem beszélt árazásról, de szinte biztos, hogy a forgódugattyús sportautó jóval drágább lesz, mint az MX-5. A keménytetős Miata RF alapára jelenleg 38 735 dollár, így az Iconic SP ára valószínűleg 50 000 dollár fölött kezdődik, sőt akár 60 000 dollárt is meghaladhat.

Ha tetszett a cikk, további hírekért, érdekességekért kövess minket a Facebookon!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Ezeket olvastad már?