Egy elektromos MX-5 jár a Mazda fejében?

Az MX-5 rajongói valószínűleg egy emberként zabálnák halálra magukat, ha kiderülne, hogy a típusból elektromos is lesz.

mx-5
Kép: Mazda

Nem is olyan régen örvendeztünk annak, hogy a következő MX-5 is manuális váltóval érkezik, ráadásul nem egy leméretezett, turbós motorral, hanem egy olyan igazi, normálissal. Azonban ha a világ teljesen elektromosra vált, a Mazdának már megvan a terve a világ legjobb roadsterének jövőjére.

Erre példa az a szabadalma, amelyet 2024 októberében nyújtott be, de csak április elején publikálta. Egyszerűen „Elektromos autó” címmel fut, de a benne szereplő rajzok határozottan egy Miatára hasonlítanak. Bár említést tesz arról, hogy a dizájn alkalmazható szedánokon vagy más járműtípusokon is, a leírás és az ábrák egyértelműen egy kis sportautóra koncentrálnak.

mx-5
Kép: US Patent and Trademark Office

Ha belemélyedünk a szabadalmi nyelvezetbe, a Mazda szándéka gyorsan világossá válik: úgy elhelyezni az akkumulátort és az elektromos motort, hogy az ideális súlyelosztást biztosítson anélkül, hogy a tehetetlenségi erők hátrányosan hatnának. Ez különbözteti meg ezt a dizájnt a többitől, mert  például egy F-150 Lightning is eléri az ideális 50/50-es súlyelosztást. Egy EV-platformon, amelyen az akkumulátorcsomag az egész padló alatt elterül, nem nehéz megtalálni az egyensúlyt. De ettől még az autó súlyát bőven érezni lehet a kanyarokban.

A Mazda szabadalma nem a hagyományos, úgynevezett „gördeszka” típusú, nagy akkumulátort használja. Ehelyett több kisebb cellát javasol az autó közepén, ott, ahol normál esetben a kardántengely és a váltóalagút lenne. A szabadalom szerint: „mivel az akkumulátor az alagút részben van elhelyezve, a jármű tömegközéppontja közelebb kerül a jármű középpontjához, ami csökkenti a tehetetlenségi nyomatékot (yaw moment of inertia).”

mx-5
Kép: US Patent and Trademark Office

Ez a kialakítás központosítja a tömeget, de az elektromos MX-5 elképzelése nem áll meg itt. Egy elektromos motor is az alagútban kap helyet, amely egy rövid kardántengelyen keresztül csatlakozik a hátsó differenciálműhöz. A szabadalom szerint az elv ugyanaz, mint az akkumulátor elhelyezésénél: „Mivel a motor oldalsó nézetben legalább részben átfedi az ülés hátsó részét, hosszanti irányban közelebb kerül a jármű közepéhez. Ezáltal még tovább csökken a tehetetlenségi nyomaték.”

A tervezés helyet biztosít további, stratégiailag elhelyezett akkumulátorcsomagoknak is, amelyek a jármű középpontjától távolabb helyezkednek el. A szabadalom kisebb akkucsomagokat mutat be minden ülés mögött, valamint egyet az utasülés előtt, amely a vezető súlyát hivatott kiegyensúlyozni. A Mazda nagyon komolyan veszi az egyensúly kérdését.

Ha ez a dizájn valóban az MX-5 jövőjét vetíti előre, az még évekre lehet. A gyártó már korábban kijelentette, hogy nem akar elektromos Miatát, amíg nem tudnak valamit kezdeni a tömeggel. Az autó fürge karakterének megőrzése kulcsfontosságú, de a könnyebb, és az ebben a szabadalomban leírt módon elhelyezett akkumulátorok megoldást jelenthetnek. Jelenleg azonban ez még csak elmélet.

Ha tetszett a cikk, további hírekért, érdekességekért kövess minket a Facebookon!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Ezeket olvastad már?