toyota

A Toyota térdig gázolt az ausztrál lelkivilágba

Bár nem hinnénk, hogy Ausztrália lakosai a Toyota miatt sírva szürcsölnék a forró kakaót a sarokban, de az ország hatósága a jelek szerint elég könnyen megbántható.

toyota
Kép: Carscoops

A Toyota ismét a figyelem középpontjába került Ausztráliában, ezúttal egy, a GR Yaris hot hatch modellt népszerűsítő televíziós reklám miatt. A hatóságok levették a hirdetést a műsorról, mivel az szerintük megsértette az ország járműreklámokra vonatkozó előírásait, újraélesztve az autógyártók és az ausztrál megfelelőségi szabályok közti, már jól ismert feszültséget.

A reklámban a hot hatch egy távoli, outback környezetben tűnik fel. A sofőr ralisisakban és versenyfelszerelésben begurul egy kitalált gyorsétterembe, az „Up’n Down Burgersbe”, és lazán rendel egy hamburgert, sült krumplit és egy turmixot. Miközben az étel készül, a GR Yaris lelkes tempóban száguld egy murvás úton. Végül a sofőr egy látványos ugrás közben kapja ki a csomagot az alkalmazott kezéből.

Az ugrás után az autó egy kikötői helyszínre érkezik, ahol az eső áztatta aszfalt épp elég tapadást ad az újabb driftekhez. A GR-Four összkerékhajtás is megkapja a maga pillanatát, majd egy rövid, kétkeréken autózós jelenet következik, mielőtt a GR Yaris egy oldalazós megállással fejezné be a műsort egy GR86 és egy GR Corolla mellett.

Mi számít veszélyesnek?

Ez a jelenetsor keltette fel az ausztrál szabályozók figyelmét. Egy veszélyes vezetési gyakorlatokra vonatkozó panaszt követően a reklámról kimondták, hogy megsérti a Federal Chamber of Automotive Industries (FCAI) kódexét. Az indoklás szerint, ha az ilyen jellegű vezetést közutakon hajtanák végre, az szinte biztosan törvénysértő lenne Ausztrália bármely államában vagy területén.

A Toyota azzal védekezett, hogy a GR modellcsalád valódi motorsportos múlttal rendelkezik. A márka szerint a reklám egyértelműen egy fantáziadús, irreális ralistílusú vezetést akart megidézni, amelyet profi sofőrök hajtanak végre lezárt utakon, olyan autókkal, amelyek technikai rokonságban állnak a versenycélú Gazoo Racing modellekkel. Az autógyártó hozzátette, a jelenetek nem a való életbeli felelőtlenséget kívánták sugallni, hanem azt mutatták meg, mire képes egy tapasztalt sofőr ellenőrzött körülmények között. Érvelésük szerint a GR Yaris pontosan azt csinálta, amire tervezték, egy stilizált, fiktív kontextusban.

Ennek ellenére a szabályozók utasították az érintett médiaügynökséget, hogy vegye le a reklámot a műsorról. A klipet eddig eltávolították a televízióból, bár a YouTube-on továbbra is elérhető, ahol a fantasztikus hamburgerezős kör zavartalanul folytatódik. A Toyota Australia szóvivője a helyi Drive lapnak a következő nyilatkozatot adta: „A Toyota Australia tudomásul veszi az Ad Standards döntését. A jelenlegi GR Yaris reklámot leállítottuk, amíg elvégezzük a szükséges módosításokat.”

Ismerős problémák Ausztráliában

Ha mindez ismerősen hangzik, az nem véletlen. 2021-ben egy másik, az ausztrál piacra szánt GR Yaris reklámot is betiltottak. Abban az autó egy garázsból kihajtva enyhén megpörgette a kerekeit, ami egy szinte észrevehetetlen pillanat volt, mégis elégnek bizonyult ahhoz, hogy a hirdetést eltávolítsák a „veszélyes vezetés népszerűsítése” miatt. A gyártók számára ezek az ismétlődő esetek jól mutatják, mennyire szigorúvá váltak az ausztrál szabályozások, ahol egy teljesítményautót úgy reklámozni, hogy közben ne is mutasd meg a teljesítményét, egyre inkább finom egyensúlyozássá válik.

toyota
Kép: Carscoops

És ez nem csak ausztrál jelenség. 2023-ban az Egyesült Királyság Reklámfelügyeleti Hatósága (ASA) is betiltott egy Toyota Hilux reklámot, mert az azt sugallta, hogy a sofőrök a környezeti hatások figyelmen kívül hagyásával mehetnek terepre. Ismét egy olyan eset, amikor az autót pont arra használták, amire tervezték, csak éppen nem arra, amit a szabályozók a képernyőn látni szeretnének.

Ha tetszett a cikk, további hírekért, érdekességekért kövess minket a Facebookon!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Ezeket olvastad már?