A BMW egy esetleges elektromos sportautóhoz való hozzáállása kicsit olyan, mint a Nagy Durranás 2 egyik sokat emlegetett mondata.

Ami úgy szól, hogy „Nem mondtam, hogy nem bízom benned, de azt sem, hogy igen. Pedig nem”. Nos, valami hasonló lehet a helyzet a BMW-nél is, tekintve, hogy nem zárja ki egy dedikált elektromos sportautó érkezését, de még nem is ígéri biztosra. Nem is csoda, hiszen a belső égésű motorok rajongói gyakran hangoztatják, hogy nem létezik igazán „élvezetes” villanyautó.
Ha azonban van márka, amely képes lehet bebizonyítani ennek az ellenkezőjét, az alighanem a BMW. A müncheni gyártó azonban nem siet. Az első teljesen elektromos M-modell, a várhatóan 2028 körül bemutatkozó M3 EV még odébb van. Ez az autó hozza majd el a „Heart of Joy” nevű új technológiát is.
Ez a marketingkifejezés valójában egyike annak a négy „szuperagy”-nak, amelyeket a BMW az új Neue Klasse modellekben vezet be, elsőként a készülő iX3 szabadidő-autóban. A „Heart of Joy” hardver és szoftver kombinációja, amelynek célja, hogy az elektromos hajtáslánc dinamikáját sosem látott szintre emelje.

„A 20-szor gyorsabb számítási kapacitással, kombinálva az elektromos hajtásrendszerrel, a stabilizációtól kezdve a vezetési élményen át a futómű- és hajtáslánc-vezérlésig olyan dinamikát tudunk elérni, amilyen még nem volt” – magyarázta Joachim Post, a vállalat műszaki igazgatója a Motor1-nek adott interjúban.
Egy másik beszélgetésben ausztrál újságíróknak Post azt is elmondta, hogy műszaki szempontból lehetséges lenne egy kifejezetten sportmodell kifejlesztése a Neue Klasse platformra, nem csak egy szériaautó M-változatának elkészítése. Konkrét ígéret ugyan nincs, de hangsúlyozta, hogy a platform modularitása üzletileg is életképessé teszi az ötletet.
A BMW történetében a dedikált sportautók mindig kockázatos vállalkozások voltak. Az M1 például komoly problémákkal küzdött, miután a fejlesztésért felelős Lamborghini pénzügyi gondok miatt kiszállt a projektből. A közelmúltban a Vision M Next állt a legközelebb a megvalósuláshoz, de a fejlesztési költségek és a COVID-járvány miatt végül azt is elkaszálták. Bár 2027 végéig több mint 40 új modell érkezik, a Vision M Next gyártásba állítása nincs köztük.

Egy Neue Klasse sportautó igazi ékkő lehetne a BMW megújuló palettájában, de a vállalat óvatos. A Z4 gyenge eladásai miatt jövőre utód nélkül búcsúzik, az i8 pedig hat év alatt alig lépte át a 20 ezer eladott példányt. A BMW több mint 10 milliárd eurót fektetett a Neue Klasse programba, így a hangsúly jelenleg a nagy volumenű modelleken – főleg SUV-okon és szedánokon – van.
Ennek ellenére még mindig van remény. A nemrég bemutatott Skytop és Speedtop, amelyek lényegében M8-alapokra épültek, darabonként állítólag 500 ezer euróért keltek el. Ha a vevők hajlandóak ennyit fizetni egy különleges BMW-ért, az könnyen bátoríthatja a vezetőséget, hogy zöld utat adjanak újabb exkluzív projekteknek. Az viszont még kérdés, hogy egy tisztán elektromos sportautó ugyanolyan vonzó lenne-e, mint egy V8-as targa vagy shooting brake.



